BATTLE ROPES

BATTLE ROPES

De Battle rope is een effectief trainingsinstrument dat veel gebruikt wordt bij CrossFit, Survival en Bootcamp. De GorillaGrip Battle ropes zijn er in lengtes van 9, 12 en 15 meter.

Lees verder

Welke lengte Battle rope

Heb ik 9, 12 of 15m nodig?

De lengte van de Battle rope wordt bepaald door de intensiteit waarmee je wilt trainen en heel praktisch, de beschikbare ruimte. Omdat je het touw dubbel gebruikt heb je minimaal de helft van de touwlengte aan trainingsruimte nodig. Voor een touw van 9 meter is dat dus ruim 5 meter.

De lengte en dikte van de rope bepalen de intensiteit van de training. Met een touw van 4 cm dik, train je met zo’n 0,6 kg per meter. Beginners hoeven niet per se het kortste touw te nemen. Door een langer touw halverwege vast te pakken train je minder zwaar. Langzamerhand kun je de intensiteit opbouwen, met hetzelfde touw.

Wat train ik met een Battle rope

Battle rope; train spierkracht en cardio

Ook de Battle rope is zo’n praktisch middel waarmee je cardio en spierkracht tegelijk traint. Als cardio-oefening kun je die aan het eind van de training doen in plaats van fietsen; neem dan niet het zwaarste touw. Met de rope werk je aan je armen, buik, billen en rug. Varieer de oefeningen. Ga bijvoorbeeld met je gezicht van het touw af staan en doe de ‘alternative wave’ achter je rug. Een perfecte oefening om je borstspieren te trainen.

3 veelgemaakte fouten met Battle rope oefeningen

Train soepel en ontspannen

Knijp niet in de handvaten. Houd ze zo vast dat ze niet uit je handen schieten. Te hard knijpen kost te veel kracht en geeft kans op blessures. Trek het touw niet strak. Maar zorg voor voldoende bewegingsruimte door een stap naar voren te doen. Je moet mooie soepele slagen kunnen maken in een ontspannen houding. Dit beperk je met een te ‘strak’ touw. Plus dat er te veel spanning op je spieren en pezen staat. Denk aan je houding. Zorg dat je niet voorover gebogen staat met een gebogen rug. Ga rechtop staan, buig je knieën en houd je rug recht. Zo span je ook je buikspieren mooi aan.