CALISTHENICS

CALISTHENICS

Calisthenics kent vele voordelen omdat jij met jouw eigen lichaamsgewicht aan de slag gaat. Het is een geweldige aanvulling op jouw fitness routine óf het kan jouw enige vorm van sport zijn. Maar wat is het precies en waar is het allemaal goed voor? We leggen het je hieronder graag uit! Alle apparatuur voor jouw calisthenics bestel je eenvoudig en snel bij Gorilla Grip. Wij zijn namelijk officieel dealer van het wereldberoemde merk KenguruPro.

 

Lees meer

 

Wat is Calisthenics?

Dit is een sport waar jij enkel met jouw eigen lichaamsgewicht traint. Over komen waaien uit Amerika, maar inmiddels niet meer weg te denken uit Europa. Maar ook in Nederland hoor en zie je steeds meer calisthenics sporters. Dankzij verschillende oefeningen werk jij ijzersterke spieren en een evenwichtig lichaam. Je duwt, draagt en trekt met jouw eigen lichaam. 

Voordelen Calisthenics
Calisthenics wordt vooral buiten beoefend, in de buitenlucht. Je ziet deze - onder andere Kenguru Pro - opstellingen steeds vaker in speeltuinen, in (stads)parken of op het strand staan. Op die manier kan iedereen er gebruik van maken. Want laten we eerlijk zijn: sporten in de buitenlucht is gezonder dan binnen sporten.
Omdat je alle calisthenics oefeningen uitvoert met enkel jouw eigen lichaamsgewicht, komt er meer bij kijken dan alleen kracht. Je verbetert tijdens deze sport onder andere jouw:

  • Snelheid
  • Balans
  • Coördinatie
  • Lenigheid 

Calisthenics oefeningen
Oke, je weet je nu wat calisthenics grotendeels inhoudt en waar het goed voor is, maar welke oefeningen horen bij deze sport? We hebben een aantal oefeningen voor jou op een rij gezet, zodat je er een beeld bij krijgt. Van de humag flag, handstand of back lever. Van beginner tot pro: calisthenics is voor iedereen.

Dips - je doet deze oefening door op twee parallelle stangen te steunen en je jezelf te laten zakken en weer omhoog te duwen. Met deze workout train jij jouw triceps en borstspieren.
L-sit - ook hier maak je gebruik van twee parallelle stangen. Je steunt met jouw handen op de stangen en brengt jouw benen (gestrekt) omhoog. Op die manier neemt jouw lichaam een L-houding aan. Je werkt met deze oefening aan ijzersterke buik-, arm- en schouderspieren.
Muscle up - Wil jij een stap verder gaan dan een ‘gewone’ pull-up aan een stang? Ga dan voor de muscle up. Tijdens deze workout doe jij een pull-up, alleen push jij jezelf nog verder omhoog. Op die manier komt er een dip achter de pull--up aan en steekt jouw lichaam boven de stang uit.
Front Lever - ga jij voor next level en ga jij geen uitdaging uit de weg? Bereid je dan maar voor, voor de front lever workout. Het duurt vaak maanden (soms zelfs jaren) voordat jij deze oefening onder de knie hebt. Het vraagt namelijk veel van jouw lichaam en kracht. Maar wát is de front lever precies? Tijdens deze oefening hang jij aan jouw armen aan een stang en hangt jouw lichaam horizontaal - dus parallel - met de grond onder jou.

KenguruPro 
GorillaGrip is officieel dealer van Kenguru Pro. De rekken zijn leverbaar in Nederland en België. Voor indoor en outdoor gebruik.