GEWICHTHEFFEN

GEWICHTHEFFEN

Bumper plates, barbells en halterbanken: je vindt het allemaal in onze shop gewichtheffen. Maar wat verstaan we eigenlijk onder gewichtheffen? We leggen het kort uit, zodat je snel jouw materiaal kunt bestellen.

Gewichtheffen is een Olympische sport waarbij het draait om de grenzen van het menselijk lichaam op te zoeken. Bij deze krachtsport werk je aan explosieve kracht en snelheid. De bewegingen die jij maakt tijdens gewichtheffen zijn niet alleen explosief en dynamisch, maar moeten ook nog met precisie uitgevoerd worden. We kunnen ons namelijk voorstellen dat jij niet op blessures zit te wachten. Naast de explosieve kracht en snelheid, werk je ook aan balans, mobiliteit, spieropbouw en coördinatie. Had je niet gedacht hè, dat gewichtheffen zo veelzijdig is? 

 

Lees meer

Welke onderdelen zijn er binnen gewichtheffen?

Binnen het gewichtheffen zijn er twee bekende onderdelen, die inmiddels ook opgenomen in alle crosstrainingen en WOD's. Je hebt er vast weleens van gehoord maar hé, een kleine reminder is niemand minder van geworden. Tijdens het doen van jouw WOD's ben je wel meer blessuregevoelig, dus let erop dat je de oefeningen goed en zorgvuldig uitvoert.

  1. Trekken (snatch)
    Je trekt de halter en gewichten in één vloeiende beweging boven het hoofd
  2. Stoten (clean en jerk)
    Je brengt de halter en gewichten eerst naar de borst of schouders, waar deze op rust, en brengt hem vervolgens explosief naar boven

 

Kan ik afvallen door gewichtheffen?

Met behulp van gewichtheffen of krachttraining kan jij afvallen, spieren opbouwen maar ook werken punten als stabiliteit en coördinatie. De basis van dit alles is eigenlijk heel simpel: meer calorieën verbanden dan dat je inneemt. Dankzij een calorietekort gaat je lichaam jouw reserves verbanden. Je kunt dit doen terwijl je op de bank zit, maar je kunt ook in beweging komen om dit proces te stimuleren. Dankzij krachttraining verlies je vet en zorg je er tegelijkertijd voor dat je spiermassa stabiel blijft. Maar wist je ook dat je dankzij krachttraining kunt profiteren van het 'after burn effect'? Terwijl jouw workout er al op zit, verband je een korte tijd daarna nog steeds calorieën. Wat ons betreft een win-win situatie en extra reden om aan de slag te gaan met krachttraining.

Spiermassa opbouwen door gewichtheffen en krachttraining

Wil je juist extra spiermassa opbouwen door middel van krachttraining? Dan is niet alleen de krachttraining zelf belangrijk. Nee, voeding speelt hier een enorm grote rol in. Waar je bij afvallen een inname tekort creëert, moet je bij het opbouwen van spiermassa een overschot creëeren. Mocht je nu denken dat je daardoor onbeperkt pizza of ijs kunt eten: helaas. Jouw lichaam heeft een gezonde basis nodig om maximaal te kunnen presteren. Dus denk aan (lactose vrije) kwark, noten, eieren, groentes, avocado of rijst. Zorg voor combinaties met voldoende eiwitten, vitamines en (gezonde) vetten. Wil je na jouw workout je spieren een oppepper geven en het herstel bevorderen? Dan is sportvoeding - zoals proteïne shakes - een geweldige manier om dit te doen.