GYMRINGEN

GYMRINGEN

Trainen met gymringen is trainen op een natuurlijke manier. Met lichaamsgewicht, tegen de zwaartekracht. Wat trainen met de gymringen zo interessant maakt, is de instabiliteit. Hangend aan de beweeglijke ringen gebruik je spieren in je rug, schouders, armen, borst en buik om te stabiliseren. En vaak ook nog allemaal tegelijk. Dat is de reden waarom ringoefeningen zwaar zijn. Maar het resultaat mag er dan ook zijn: een sterk gespierd bovenlichaam.

Lees verder

Gymringen van hout, pvc en metaal

Houten gymringen
Hout heeft als voordeel dat het prettiger aanvoelt en dat de grip goed is. Ook als ze ouder worden, blijft de grip goed. Daarentegen zijn ze kwetsbaarder dan pvc en metaal.

 

PVC gymringen
Het voordeel van pvc-ringen is de prijs. Deze sportringen zijn goedkoper dan de hout- en metaalvariant. Het nadeel is dat ze minder grip hebben. Pvc is gladder dan hout en metaal en kan gladder worden door intensief gebruik.

 

Metalen gymringen
Metalen ringen zijn zo goed als onverwoestbaar. Dat is een voordeel, net als het gewicht. Doordat ze zwaarder zijn, hangen ze stabieler dan hout of pvc. Het gewicht is wel een nadeel als je de ringen mee wilt nemen om op locatie te trainen. Dan sjouw je toch meer kilo’s mee.

 

Efficiënt trainen met gymringen

Ringoefeningen kun je zo complex en zo zwaar maken als je wilt. Maar zelfs de eenvoudigste, lichtste variant is al heel erg efficiënt. Dat komt omdat je naast kracht ook stabiliteit traint. Tijdens de uitvoering van de oefening moet je voorkomen dat je gaat slingeren. Je gebruikt dan naast de grote spieren ook de kleinere spieren er omheen. Spiertjes die je normaliter niet zo gauw gebruikt. Met gymringen daag je jezelf uit om vindingrijk te zijn in het uitvoeren van verschillende bewegingen in een set.