PLYO BOXES

PLYO BOXES

Wil jij werken aan explosiviteit, kracht en snelheid? Lees dan vooral verder. Met behulp van een plyo box kun je namelijk veel verschillende oefeningen doen, waarmee jij zoveel mogelijk kracht levert in een korte tijd. Van burpee box jumps tot jump squats, jij bent in de lead tijdens jouw workouts. Of je nu een kickbokser, tennisser of cross liefhebber bent, iedereen kan de plyometrische oefeningen doen om sneller te worden of hoger te kunnen springen. 

Lees meer

Waar moet je op letten bij plyo box training?

Omdat plyometrics kortstondige krachtsexplosies zijn, zitten er ook blessurerisico’s aan deze trainingsvorm. Begin niet te intensief en te moeilijk. Techniek is belangrijk. Als beginner kun je je beter op de uitvoering concentreren dan op intensiteit of het aantal herhalingen. Kies altijd een plyo box die past bij je kracht en lichaamslengte. Een te lage plyo box heeft nauwelijks effect. Een te hoge box kan spierverrekking veroorzaken.

Variëren met de plyo box

De plyo box is een fijn attribuut om te gebruiken in trainingsets. Als hulpmiddel bij het opdrukken bijvoorbeeld, waarbij je je handen of benen op de box plaatst. Gebruik de box ook eens bij Burpee steps over, Elevated knee touches of Bulgaarse split squats.

Waarom plyo training?

Trainen met de plyo box zorgt voor sterke, elastische spieren en pezen. Door vanuit stilstand op de box te springen, trek je de spieren krachtig samen, om ze daarna weer te ontspannen. De spieren raken gewend om explosief te werken. Het resultaat: je ontwikkelt meer snelheid en sprongkracht. Een prettige bijkomstigheid is dat je spieren, banden en pezen gewend raken aan deze krachtsexplosies waardoor je minder blessuregevoelig bent.