PLYO BOXES

PLYO BOXES

Plyo boxen gebruik je om plyometrische oefeningen te doen. Daarbij gaat het om explosiviteit, d.w.z. een piekinspanning. Atleten, kickboksers, tennissers en beoefenaars van springsporten, zoals basketbal en volleybal gebruiken de plyo box veel in hun trainingen.

Lees verder

Waar moet je op letten bij plyo box training?

Omdat plyometrics kortstondige krachtsexplosies zijn, zitten er ook blessurerisico’s aan deze trainingsvorm. Begin niet te intensief en te moeilijk. Techniek is belangrijk. Als beginner kun je je beter op de uitvoering concentreren dan op intensiteit of het aantal herhalingen. Kies altijd een plyo box die past bij je kracht en lichaamslengte. Een te lage plyo box heeft nauwelijks effect. Een te hoge box kan spierverrekking veroorzaken.

Variëren met de plyo box

De plyo box is een fijn attribuut om te gebruiken in trainingsets. Als hulpmiddel bij het opdrukken bijvoorbeeld, waarbij je je handen of benen op de box plaatst. Gebruik de box ook eens bij Burpee steps over, Elevated knee touches of Bulgaarse split squats.

Waarom plyo training?

Trainen met de plyo box zorgt voor sterke, elastische spieren en pezen. Door vanuit stilstand op de box te springen, trek je de spieren krachtig samen, om ze daarna weer te ontspannen. De spieren raken gewend om explosief te werken. Het resultaat: je ontwikkelt meer snelheid en sprongkracht. Een prettige bijkomstigheid is dat je spieren, banden en pezen gewend raken aan deze krachtsexplosies waardoor je minder blessuregevoelig bent.