SPEED ROPES

SPEED ROPES

Een speed rope – ook wel springtouw – alleen voor kinderen? Echt niet! Touwtjespringen is niet alleen leuk, het is ook nog eens goed voor je conditie, coördinatie, houding, timing en behendigheid. Een echte win-win situatie wat ons betreft. Daag jezelf uit door er een dagelijkse springtouw challenge van te maken of voor een volledige workout te gaan.  

De springtouwen van GorillaGrip zijn sterk, licht en soepel draaiend. Van aluminium tot pvc: jouw springtouw koop je bij GorillaGrip. 

Lees meer

Waar moet ik op letten bij een speed rope kopen?

Koop je een speed rope dan moet de eerste vraag zijn: Waar gebruik ik het voor? Is het alleen voor de warming up en de cooling down, of ga je er intensief mee trainen en doe je speed-oefeningen? In het laatste geval is het goed om voor aluminium handvatten te kiezen. Daarmee heb je goede grip, ook met zweethanden, en het voelt beter. Let daarnaast op het aantal lagers. Hoe meer lagers, hoe soepeler de draai.

Welke lengte moet een speed rope hebben?

Een speed rope op lengte maken is simpel. Pak de handvatten vast en ga met 1 voet in het midden van het touw staan. Trek het touw strak omhoog. De handvatten moeten nu in je oksel komen. Dat is de juiste lengte. Is het touw te lang, kort het dan in. Is het touw te kort, neem dan een langer touw en maak het op maat.

In onderstaande tabel zijn indicatieve lengtes weergegeven:

Touwlengte Lichaamslengte
Small: 2 m 44 1 m 50 - 1 m 58
Medium: 2 m 59 1 m 59 - 1 m 74
Large: 2 m 74 1 m 75 - 1 m 86
X Large: 2 m 97 1 m 87+

Hoe en wat train ik met een speed rope?

Met een speed rope train je je hele lichaam: je benen, armen en core. Voor crosstraining is het springtouw een niet te missen onderdeel van de training. Atleten en boksers gebruiken de speed rope om snelheid, coördinatie en uithoudingsvermogen te trainen. In een relatief korte tijd doe je een intensieve workout. Het effect van trainen met de speed rope is:

  • Intensieve vetverbranding
  • Cardio en uithoudingsvermogen
  • Sterke spieren en pezen